Tampereen raitiovaunu­varikko

Useita vuosia kestävä kaupunkiraitiotieurakka oli ensimmäinen laatuaan Suomessa. Quattroservices Tampere toimi rakennusprojektissa YIT Suomen kumppanina.

Pääurakoitsija YIT Suomi
Rakennuttaja Tampereen raitiotieallianssi
QMG-yritys Quattro­services Tampere Oy
Pinta-ala Kerrosalat 7400m2 (korjaamo/toimisto) ja 5400m2 (säilytyshalli)
Palvelut IV-urakointi

Tampereen raitiovaunuvarikko haastoi kokeneet talotekniikkaosaajat

Quattroservices Tampere vastasi loppuvuodesta 2019 valmistuneen vaunuvarikon säilytyshallin sekä yhdistetyn kunnossapito-, henkilöstö- ja toimistorakennuksen putki-, jäähdytys-, ja imuriurakasta.

Useita vuosia kestävä kaupunkiraitiotieurakka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Ammattitaidon ohella osaava projektinjohto ja saumaton yhteistyö eri toimijoiden kesken varmistivat ensimmäisessä vaiheessa varikkorakennusten valmistumisen tavoiteaikataulussa.

Tampereen Ruskon teollisuusalueella sijaitseva uusi raitiovaunuvarikko on vaunujen liikennöinti- ja huoltotoimintojen ympärivuorokautinen operointikeskus. Varikolta käsin hoidetaan jatkossa myös raitioliikenteen valvonta ja kunnossapidon ohjaus. Quattroservices Tampere toimi rakennusprojektissa YIT Suomen kumppanina. Kohde poikkesi keskimääräisestä talotekniikan työmaasta usealla tavalla.

Varikon rakennuksiin tuli tavanomaista kohdetta suurempi määrä talotekniikkaa. Lisäksi toiminnan luonteesta johtuen asennettiin myös ensimmäistä kertaa Suomessa käyttöön otettavia laitteita ja ratkaisuja. Quattroservices Tampereen projekti kesti 12 kuukautta ja sisälsi putki- ja jäähdytysurakan, johon sisältyivät vedenjäähdytyskone, ilmastoinnin jälkijäähdytys ja puhallinkonvektoriverkosto.

Yhtiö vastasi myös vaunujen päivittäishuoltoon ja -siivoukseen käytettävän keskuspölynimurijärjestelmän hankinnasta ja asennuksesta sekä paineilmaverkostosta. Viimeksi mainittu tarjoilee paineilmaa korjaamon työkaluille ja päivittäishuoltoon.

Varikolle tuli noin neljä kilometriä sähköistettyä raideosuutta, joka kulkee myös varikkohallien läpi.

Alueella työskenteli yhtä aikaa QST:n putki- ja ilmanvaihtoasentajien kanssa muiden muassa sekä radanrakentajia että radan sähköistyksestä vastaavia suurjännitetekniikan asentajia. Talotekniikan asennukseen vaikuttivat myös hallien katonrajassa kulkevat ajojohtimet sekä lattian kiskot. Varikolle tuli noin neljä kilometriä sähköistettyä raideosuutta, joka kulkee myös varikkohallien läpi. Hankintojen ja tavaratoimitusten aikataulutus ja logistiikan onnistuminen olivat avainasemassa, koska jokaisen eri työvaiheen eteneminen vaikutti myös muihin alueella tehtäviin osaurakoihin.

Historiallinen projekti edellytti kaikilta tekijöiltään sekä vahvaa osaamista, että kykyä ja halua löytää ratkaisuja ja oppia ennakkoluulottomasti uutta urakan edetessä. Vastuullinen ja joustava toiminta myötävaikutti etukäteen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen ja tilat valmistuivat hyvissä ajoin ennen koeajojen alkua.

Kuva: Wille Nyyssönen

Muita kohteitamme

Turvatekniikkaa Terrafamelle

Capcon (Capitis Control) toimii Pohjois-Suomessa monimetalliyhtiö Terrafamen luottokumppanina turvatekniikkasioissa. Tehdasalueen laajuus ja monet järjestelmät ovat…
Turvatekniikka
Kainuu

Mikkelin Siilokortteli

Mikkelin Sähköasennuksen erikoisosaamista tarvittiin poikkeuksellisen laajassa rakennushankkeessa.
Sähköurakointi
Etelä-Savo

Woodspin Oy

Ajansähkö urakoi sähköt Woodspinin uuteen ja innovatiiviseen teollisuuslaitokseen. Kohteen koko ja luonne tekivät projektista erityisen…
Sähköurakointi
Keski-Suomi