Tampereen raitiovaunu­varikko

Useita vuosia kestävä kaupunkiraitiotieurakka oli ensimmäinen laatuaan Suomessa. Quattroservices Tampere toimi rakennusprojektissa YIT Suomen kumppanina.

PääurakoitsijaYIT Suomi
RakennuttajaTampereen raitiotieallianssi
QMG-yritysQuattro­services Tampere Oy
Pinta-alaKerrosalat 7400m2 (korjaamo/toimisto) ja 5400m2 (säilytyshalli)
Palvelut IV-urakointi

Tampereen raitiovaunuvarikko haastoi kokeneet talotekniikkaosaajat

Quattroservices Tampere vastasi loppuvuodesta 2019 valmistuneen vaunuvarikon säilytyshallin sekä yhdistetyn kunnossapito-, henkilöstö- ja toimistorakennuksen putki-, jäähdytys-, ja imuriurakasta.

Useita vuosia kestävä kaupunkiraitiotieurakka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Ammattitaidon ohella osaava projektinjohto ja saumaton yhteistyö eri toimijoiden kesken varmistivat ensimmäisessä vaiheessa varikkorakennusten valmistumisen tavoiteaikataulussa.

Tampereen Ruskon teollisuusalueella sijaitseva uusi raitiovaunuvarikko on vaunujen liikennöinti- ja huoltotoimintojen ympärivuorokautinen operointikeskus. Varikolta käsin hoidetaan jatkossa myös raitioliikenteen valvonta ja kunnossapidon ohjaus. Quattroservices Tampere toimi rakennusprojektissa YIT Suomen kumppanina. Kohde poikkesi keskimääräisestä talotekniikan työmaasta usealla tavalla.

Varikon rakennuksiin tuli tavanomaista kohdetta suurempi määrä talotekniikkaa. Lisäksi toiminnan luonteesta johtuen asennettiin myös ensimmäistä kertaa Suomessa käyttöön otettavia laitteita ja ratkaisuja. Quattroservices Tampereen projekti kesti 12 kuukautta ja sisälsi putki- ja jäähdytysurakan, johon sisältyivät vedenjäähdytyskone, ilmastoinnin jälkijäähdytys ja puhallinkonvektoriverkosto.

Yhtiö vastasi myös vaunujen päivittäishuoltoon ja -siivoukseen käytettävän keskuspölynimurijärjestelmän hankinnasta ja asennuksesta sekä paineilmaverkostosta. Viimeksi mainittu tarjoilee paineilmaa korjaamon työkaluille ja päivittäishuoltoon.

Varikolle tuli noin neljä kilometriä sähköistettyä raideosuutta, joka kulkee myös varikkohallien läpi.

Alueella työskenteli yhtä aikaa QST:n putki- ja ilmanvaihtoasentajien kanssa muiden muassa sekä radanrakentajia että radan sähköistyksestä vastaavia suurjännitetekniikan asentajia. Talotekniikan asennukseen vaikuttivat myös hallien katonrajassa kulkevat ajojohtimet sekä lattian kiskot. Varikolle tuli noin neljä kilometriä sähköistettyä raideosuutta, joka kulkee myös varikkohallien läpi. Hankintojen ja tavaratoimitusten aikataulutus ja logistiikan onnistuminen olivat avainasemassa, koska jokaisen eri työvaiheen eteneminen vaikutti myös muihin alueella tehtäviin osaurakoihin.

Historiallinen projekti edellytti kaikilta tekijöiltään sekä vahvaa osaamista, että kykyä ja halua löytää ratkaisuja ja oppia ennakkoluulottomasti uutta urakan edetessä. Vastuullinen ja joustava toiminta myötävaikutti etukäteen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen ja tilat valmistuivat hyvissä ajoin ennen koeajojen alkua.

Kuva: Wille Nyyssönen

Muita kohteitamme

Sähkötöitä sadoissa asunnoissa

Assonant vastaa Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön Hoasin sopimuskumppanina sähköön liittyvistä huoltotöistä pääkaupunkiseudulla.
Sähköurakointi
Tekniset palvelut
Uusimaa

Energiatehokkuutta teollisuusyritykselle

Alti-Systems vastasi sähkö-, automaatio-, ja putkiasennuksista, kun Trafotekin tuotantokiinteistön energiajärjestelmä uudistettiin ja öljystä energianlähteenä luovuttiin.
Energiatehokkuus
LV-urakointi
Rakennusautomaatio
Sähköurakointi
Teollisuuden palvelut
Varsinais-Suomi

OYS 2030 – Sädehoitoyksikkö

Kesällä 2022 valmistunut uudisrakennus on osa OYS 2030 -uudistamisohjelmaa. Movitek oli mukana yksikön rakentamisessa LVI-aliurakoitsijan…
IV-urakointi
LV-urakointi
Pohjois-Pohjanmaa