HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA

Quattroservicesillä on näyttöjä sekä teknisesti haastavista että kooltaan laajoista urakoista ja tunnetuista kohteista. Esimerkkinä lentoaseman kiinteistö, jossa on ollut meneillään historian mittavin kehitysohjelma.

Pääurakoitsija Pääallianssissa olivat mukana SRV, Finavia, Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland
Rakennuttaja Finavia
QMG-yritys Quattro­services Oy
Palvelut Sähköurakointi
Helsinki-Vantaan lentoasema
Helsinki-Vantaan lentoasema

Quattroservices urakoi sähköjä Helsinki-Vantaan lentoaseman uudistuksessa

Quattroservices on urakoinut sähkötöitä Helsinki-Vantaan lentoasemalla jo loppuvuodesta 2019 lähtien. Kiinteistössä on meneillään historian mittavin kehitysohjelma ja yhtiö on vastannut lähes kaikista T2-terminaalin laajennuksen sähköön liittyvistä töistä ja laajasta kirjosta eri järjestelmiä. Enimmillään töissä on ollut 80 hengen tiimi omat asentajat, alihankkijat ja toimihenkilöt mukaan lukien.

Työt ovat lentokentällä edenneet allianssimallilla. Pääallianssissa ovat olleet mukana SRV, Finavia, Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland. TATE- eli talotekniikka-allianssissa päätoteuttajana toimii SRV ja kumppaneina ovat Quattroservices ja Consti, joista jälkimäinen on vastannut LVI-töistä.

Quattroservices on vastannut lähes kaikista sähkö- ja telejärjestelmiin liittyvistä töistä alkaen 20 kV:n kojeistoista muuntajineen. Samalla on tehty kahteen pysäköintihalliin uudet sähköautonlatausjärjestelmät sekä rakennettu koko alueelle kattava virve-/monioperaattoriverkko. Turvallisuuteen liittyvistä järjestelmistä muiden muassa paloilmoitin-, savunpoisto- ja turvavalaistusjärjestelmät ovat kuuluneet toimitukseen. 

Uudessa lähtöaulassa on moderni aaltoileva puukatto, jonka yläpuolelle on sovitettu kaikki kaapelireitit, ilmastointiputket ja kulkusillat. Rakenne vaikeutti johtoteiden, valaisimien ja turvavalojen asentamista ja vaati kaikilta tekijöiltä vahvaa osaamista. Koronapandemian vuoksi hiljentynyt lentoasemaliikenne on kuitenkin helpottanut sekä logistiikkaa että rakentajien päivittäistä tekemistä koko urakan aikana.

Maanalainen rakentaminen tuo aina omat haasteensa, koska kaikessa pitää ottaa huomioon korroosion kestävyys.

Ville Arvelin, asennuspäällikkö

– Vaikka niin ei saisi sanoa, on tässä asiassa koronasta ollut hyötyäkin, toteaa Quattroservicesillä jo yli 15 vuotta viihtynyt Ville Arvelin joka on toiminut lentoaseman T2-terminaalin urakassa sähköpuolen asennuspäällikkönä.

Quattroservicesillä on ollut kohteessa allianssin pääsopimuksen lisäksi kehitysvaiheen sopimus ja kaksi erillistä toteutusvaiheen sopimusta. Ensimmäinen toteutusvaiheen sopimus allekirjoitettiin joulukuussa 2019 ja rakentaminen aloitettiin pysäköintihallista P2, joka alta purettiin vanhoja pysäköintitiloja. Uudessa P2:ssa on tilaa 53 000 neliötä.

Toinen vaihe on ollut T2-terminaalin laajennus, joka on yhteensä 43 000 neliötä. Siihen kuuluu myös pysäköinti P1, jossa on 8 600 neliötä. Lisäksi on rakennettu uusi kehäratayhteys, jota varten tehtiin matkustajakäytävä ja maanpäällinen osa sekä silta junaradan yli. Urakkaan kuuluivat myös liukuportaiden ja hissien sähköistys.

– Kehäradan uusi osa oli tuttua rakentamista, koska olimme jo aiemmin mukana tekemässä Aviapoliksen asemaa. Nyt vastasimme mm. valaistuksesta, monioperaattorijärjestelmästä (GSM-verkon kuuluvuus) ja turvavaloista. Maanalainen rakentaminen tuo aina omat haasteensa, koska kaikessa pitää ottaa huomioon korroosion kestävyys, asennuspäällikkö Arvelin muistuttaa.

Quattroservicesin toimitusjohtaja Kimmo Lehtonen antaa kiitosta koko tiimilleen sekä allianssikumppaneille hyvästä yhteistyöstä. Uudesta terminaalista on tulossa komea maamerkki Suomeen, josta kaikki hankkeen osapuolet voivat olla ylpeitä.

– Vuoden 2021 lopussa läpikulkuliikenteeseen avatun uuden terminaalin lisäksi tehdään on tehty haastavia purku- ja väistötöitä nykyisen terminaalin saneerauksen tiimoilta. Quattroservicesillä sähkötyöt Helsinki-Vantaan lentoasemalla jatkuvat vuonna 2022. 

(Haastattelut on tehty keväällä 2021, jolloin pandemia vaikutti vielä myös työmaalla ja terminaalin avajaiset marraskuussa olivat vasta tulossa)

Muita kohteitamme

Länsimetro

Länsimetron projekti oli haaste rakentajille pituutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Quattroservicesin kokemukselle tunnelirakentamisesta oli käyttöä eri…
Sähköurakointi
Uusimaa

Turvatekniikkaa Terrafamelle

Capcon (Capitis Control) toimii Pohjois-Suomessa monimetalliyhtiö Terrafamen luottokumppanina turvatekniikkasioissa. Tehdasalueen laajuus ja monet järjestelmät ovat…
Turvatekniikka
Kainuu

Mikkelin Siilokortteli

Mikkelin Sähköasennuksen erikoisosaamista tarvittiin poikkeuksellisen laajassa rakennushankkeessa.
Sähköurakointi
Etelä-Savo