Länsimetro
Länsimetron projekti oli haaste rakentajille pituutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Quattroservicesin kokemukselle tunnelirakentamisesta oli käyttöä.
Pääurakoitsija | GRK Infra Oy |
---|---|
Rakennuttaja | Länsimetro Oy |
QMG-yritys | Quattroservices Oy |
Palvelut | Sähkö |
QUATTROSERVICES URAKOI LÄNSIMETRON SÄHKÖJÄ 2015-2022
Quattroservices oli mukana rakentamassa Länsimetroa yhteensä lähes seitsemän vuotta. Yhtiö toteutti poikkeuksellisen pitkän projektin kahdessa eri vaiheessa erilaisia sähköön liittyviä töitä ratatunnelin lisäksi sekä asemilla, pystykuiluissa, huoltotunneleissa että Sammalvuoren varikkoalueella.
Länsimetro aloitti liikennöinnin Ruoholahdesta Matinkylään marraskuussa 2017. Toinen vaihe ja metroliikenne Matinkylästä Kivenlahteen alkoi joulukuussa 2022. Useille rakentajille metro merkitsi monivuotista työpaikkaa maan alla. Quattroservicesin henkilöstö vastasi asennusten lisäksi omaan sähköurakkaansa liittyvistä työnjohdollisista tehtävistä, kuten materiaalien hyväksyttämiset, tilausten tarkastukset, toimintakokeet ja käyttöönotot sekä niihin liittyvistä viranomaistarkastuksista.
Töiden onnistuminen vaati saumatonta yhteistyötä kaikilta osapuolilta.
Matti Heinäsuo, johtaja, Quattroservices
Yhtiön sähköurakoinnin johtaja Matti Heinäsuo toimi myös metrourakan vastaavana projektipäällikkönä. Hän vahvistaa, että maanlaisessa rakentamisessa korostuvat lähes kaikki kuviteltavat logistiset haasteet tavarantoimituksissa ja varastoinnissa. Niiden lisäksi metron työmaa-alueella kulkeminen poikkesi totutusta. Liikenne tunneleissa oli etukäteen sovittava, jotta tavarat saadaan perille oikea-aikaisesti.
– Projekti oli kokonaisuudessaan haaste pituutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Omien asennusten ohella täytyi ottaa huomioon muiden urakoitsijoiden työvaiheet ja niiden aiheuttamat kulkurajoitukset. Lisäksi töiden ja testauksien sovittaminen metron koeajoihin ja muiden tarkastuksiin toivat lisähaastetta. Kaikki nämä vaativat töiden onnistumiseksi saumatonta yhteistyötä kaikilta osapuolilta, Heinäsuo sanoo.
Tunnelityötä ja 700 kilometriä kaapelia
Työturvallisuus korostui poikkeusoloissa. Tunneleissa sai käyttää vain dieselkäyttöisiä ajoneuvoja. Lisäksi ajoneuvot oli pysäköitävä sovituille alueille keula poistumissuuntaan ja avaimet virtalukossa, jolloin ajoneuvon siirto olisi mahdollista tilanteen niin vaatiessa. Työsuoritukset suunniteltiin tarkasti etukäteen, jotta työ saatiin suoritettua mahdollisimman tehokkaasti ja kerralla oikein hyväksytyillä materiaaleilla.
Matinkylä-Kivenlahti-osuuden rakentamisen aikana asennettujen tarvikkeiden määrät olivat niin ikään poikkeuksellisia ratalinjan pituuden takia. Matkaa on 7,5 km molempiin suuntiin. Rata- ja yhdystunneleihin/teknisiin tiloihin asennettiin yli 40 km kaapelihyllyä ja vastaavasti kaapeleita kaikkiaan yli 700 km kilometriä.
Quattroservicesin tekijätiimissä oli henkilöitä, jotka olivat olleet mukana jo Aviapoliksen maanalaisen rautatieaseman urakassa. Länsimetron ensimmäisen ja toisen vaiheen projektit kasvattivat entisestään yhtiön erityisosaamista metroon liittyvien järjestelmien sekä tunnelirakentamisen osalta.
Kuva: Länsimetro/koeajo Sammalvuoren varikolla