Scandic Grand Central
Helsingin päärautatieaseman entinen VR:n hallintosiipi saneerattiin tyylikkääksi keskustahotelliksi. Quattroservices toimi LVI-töiden projektijohtourakoitsijana.
Pääurakoitsija | NCC Suomi Oy |
---|---|
Rakennuttaja | Exilion asemahotellit |
QMG-yritys | Quattroservices Oy |
Pinta-ala | Yhteensä 36000 brm2 (vanha ja uusi osa) |
Palvelut | IV-huolto ja -urakointi LV-huolto ja -urakointi |
Hotellihuoneita | Yhteensä 491, joista 373 vanhaan osaan ja 118 uudisosaan |
Quattroservices taitaa myös historiallisten arvokohteiden talotekniikkatyöt
Osaavaa LVI-projektinjohtoa tarvittiin, kun pääosin toimistokäytössä olleet VR:n tilat muutettiin kahden vuoden aikana laadukkaaksi Scandic Grand Central -hotelliksi. Rakennusperintölailla suojeltu kohde ja yli satavuotias rakennus testasivat korjausrakentajien ammattitaidon Helsingin keskustassa.
Helsingin päärautatieaseman entinen VR:n hallintosiipi saneerattiin ja avattiin huhtikuussa 2021 tyylikkäänä keskustahotellina. Quattroservices toimi pääurakoitsija NCC:lle LVI-töiden projektijohtourakoitsijana historiallisessa arvorakennuksessa.
Helsingin vuonna 1914 valmistunut jugend-tyylinen päärautatieasema on myöhemmin Yhdysvaltoihin muuttaneen arkkitehti Eliel Saarisen tunnetuin työ Suomessa. Myös kuvanveistäjä Emil Wikströmin pääsisäänkäynnin viereen suunnittelemat lyhdynkantajat ovat jatkaneet elämäänsä mainoskampanjoiden kivimiehinä 2020-luvulle asti. Samassa rakennuskompleksissa, kansallisteatterin puoleisessa siivessä, työskenteli VR:n pääkonttorin henkilöstö vielä viime vuosiin asti. Nyt siipi on saanut lisärakennuksen ja uuden elämän tyylikkäänä Scandic Grand Central -hotellina.
Quattroservicesin kohdalla projekti alkoi tammikuussa 2019 ja kesti kaksi vuotta. Yhtiön vastuulla olivat sekä saneerauskohteen että uudisrakennuksen LVI-työt eli ilmanvaihto-, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän sekä vesi- ja viemärijärjestelmän asennukset Granlund Oy:n tekemien suunnitelmien pohjalta. Quattroservicesin projektipäälliköt valvoivat asennustöiden etenemistä aikataulussa ja suunnitelmien/määräysten mukaisesti, hankkivat urakassa tarvittavat laitteet – muiden muassa 40 ilmanvaihtokonetta – sekä tekivät suunnittelunohjausta.
Rakennushistoriallinen kiinteistö ja käyttötarkoituksen muuttaminen toimistotiloista hotelliksi vaati vahvaa talotekniikan projektinjohto-osaamista. Talotekniikan uudistaminen vastaamaan tämän päivän vaatimuksia ja sovittaminen vanhoihin tiloihin poikkesi huomattavasti uudisrakentamisen hankkeista.
Suojellun rakennuksen katolle ei voitu tehdä siluettia häiritseviä uusia tiloja. Tästä syystä kaikki saneeratun entisen hallintosiiven ilmanvaihtokoneet ovat vanhoissa ja nykystandardien mukaan käyttötarkoitukseen pienissä ullakkotiloissa. Asennustöitä tehtiin ajoittain hankalissakin olosuhteissa, mikä vaatii tekijöiltä vankkaa ammattitaitoa. Lisäksi sisäkäytävät ovat suojeltuja, josta syystä huoneissa olevan talotekniikan asennuksiin tarvittiin vaihtoehtoisia ratkaisuja. Hotellihuoneiden talotekniikan runkokanavat kulkevat nyt huoneiden lävitse ja osa vanhoista huoneista on jaettu pienemmiksi väliseinillä, joiden läpi talotekniikka on vedetty.
Asennustöitä tehtiin ajoittain hankalissakin ja ahtaissa olosuhteissa, mikä vaatii tekijöiltä vankkaa ammattitaitoa. Sisäkäytävät ovat suojeltuja, ja tarvittiin myös vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Muiden vastaavien pääkaupungin vanhojen rakennusten tapaan myös rautatieaseman poikkeuksellinen toimintaympäristö asetti kaikille mukana olleille haasteita. Helsingin keskustaliikenne edellytti tavarantoimitusten osalta tiukkaa aikataulutusta. Projektin logistiikkaurakoitsija tarvitsi koordinointia varten aikataulut 15 minuutin tarkkuudella kaikilta osallisilta. Monivaiheisen projektin lopputuloksen onnistumiseen tarvittiin kaikkien osapuolien tiivistä yhteistyötä.
Kuva: Scandic